Monday, May 5, 2014

WEEK10: SOUND into FLASH & Basic Interactivity (button)

Insert Sound


hii readers....
sebuah montage yang menarik selain daripada videonya, tentula audionya..jika tiada unsur audio dimasukkan tentulah montage tersebut sangatlah bosan dan tidak menarik perhatian.

dalam flash, audio digunakan untuk menarik perhatian pengguna selain mempunyai fungsi2 tertentu seperti bunyi untuk button dan sbgnya..

format audio yang sesuai adalah:

  • AAC (Advanced Audio Coding)
  • AIFF (Audio Interchange File Format) - Mac only ?
  • MP3 (Moving Pictures Expert Group Level-Layer-3 Audio)
  • AVI (Audio Video Interleave)
  • WAV (Waveform Audio Format)
  • AU (Sun)
(Some formats may depend on whether QuickTime is installed on your computer).
best bet is to use MP3 format, since it is very popular. E.g. it is easy to find music or sound textures on the Internet.
Flash CS3 and CS4 provide some sounds in a library (Menu: Window -> Common Libraries -> TNT sounds). CS4 has a much better choice...

sumber:http://edutechwiki.unige.ch/en/Flash_sound_tutorial

mari kita lihat proses bagaimana ingin memasukkan audio ke dalam flash..

1. buka Adobe Flash CS3 Professional > pada create new pilih Flash File (ActionScript 2.0) > File > Import > Import to Libary. dan anda akan lihat pada library anda akan ada lagu yang ada masukkan tadi:


2. drag lagu pada library tersebut ke stage dan pergi pada timeline > klik kanan > insert frame pada mana2 frame yang anda suka:


3. pergi pada properties, anda boleh edit mengikut citarasa anda. pergi pada properties > Edit... > akan keluar paparan seperti dibawah:


====================================================

Basic Interactivity (Button)



1. buka Adobe Flash CS3 Professional > pada create new pilih Flash File (ActionScript 2.0) > pergi pada tool > pilih Oval tool > lukis pada stage (reka button mengikut kreativiti anda)



2. klik kanan pada setiap bentuk> klik Covert to Symbol... > tick movie klip > name: mc view > ulang pada EDIT dan INSERT.

3. selepas itu, ulang kembali step tadi, klik kanan pada setiap bentuk > klik Covert to Symbol... > tick button > name: btn view > ulang pada EDIT dan INSERT.

pastikan pada library anda seperti gambar dibawah:




4. klik pada VIEW button sehingga keluar seperti dibawa:



5. klik pada over > klik kanan > pilih insert keyframe > klik balik pada view > pergi pada filter > pergi pada simbol '+' > pilih glow (ikut citarasa anda). setelah melihat perubahan yang berlaku pada button anda, klik Ctrl dan Enter untuk melihat hasilnya..
p/s: videonya tak boleh upload kat sini tak taula kenapa.. :(

jangan lupa save semua kerja anda!!

anda boleh lihat contoh tutorial disini:





No comments:

Post a Comment